[CFF] sad end of an operation session

Posted by Gerd on Tuesday, 20 August 2019

Hello,

last Sunday, I had my recently upgraded Resita out in the garden for some operation runs. Once finished, I stored all the rolling stock and went to bring the loco into my workshop, when the worst scenario happened. I still can’t tell how exactly, but the loco slid from my hand and crashed 4′ down to the paving, upright, engineers side cylinder first.

The impact of more than 5kg of steam loco caused huge damage to the whole loco. The marks at the cylinder clearly show the point of impact.

The overhead photo shows the bent housing, caused by the warped frame. The wheelsets are jamming and the loco doesn’t roll anymore.

In detail, 5 screws on the cylinder head sheered away by the twisting cover and the piston rod got bend right at the crosshead. The impact of the loco also break free the lead ballast weight at the back of the loco, which caused damage to the steam valve servo and destroyed the water sight glass. Additional, the rear boiler bracket is bent and some detail parts at the smokebox were broken off.

The frame got a bad “over corner” warp into some slight S-bend, bringing the head about 3mm out of the center.

As you can see on the photos, the loco already got dismantled for refurbishing. After the first shock moments, I’m confident to get her back into service soon.

4 Comments

  • Tobias says:

    Autsch!

    Ein Alptraum! Das möchte man sich ja nicht mal vorstellen. Sei auch meines Mitgefühls versichert.
    Da Du jedoch die Aufarbeitung bereits in Angriff genommen hast, scheint der Fall nicht ganz hoffnungslos zu sein. Und danach wird die Lok das Schicksal mancher Vorbildmaschine teilen… die mussten auch manchmal wieder aufgearbeitet werden…Allerdings selten nach einem Sturz auf die Terrasse.

    Viel Erfolg und Geduld wünsche ich Dir
    Tobias

  • Frank Fichtmüller says:

    Ärgerlich, sehr ärgerlich sogar. Aber dann doch die Chance, neue Fertigkeiten zu entdecken und die Misere zu beheben. Insgeheim freu ich mich schon auf einen neuen Beitrag, der die Lokomotive in Aktion zeigt – und Dich lächeln.

    Glück im Unglück? Ein Spur Z Fahrzeug hättest Du im Gras oder zwischen den Platten erst mal finden müssen. ;)

  • rolf says:

    …doch noch mal Glück im Unglück gehabt!”
    Du schaffst das! :-)
    Gruß Rolf.

  • Bernd says:

    GuMo Gerd,
    das ist ja eine traurige Nachricht.
    Aber Kopf hoch, es ist Metall und Glas, beides kann man wieder reparieren oder ersetzen. Ich wünsche dir die nötige Geduld, Bernd

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *